Eerste week - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Tessa Wijst - WaarBenJij.nu Eerste week - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Tessa Wijst - WaarBenJij.nu

Eerste week

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

12 Januari 2009 | IJsland, Reykjavik

Hey People,

Hoe is het daar in het koude landje? Hier is het heerlijk temperatuurtje alleen regent en sneeuwt het af en toe.
Ik zit hier alweer bijna een weekje en heb intussen veel meegemaakt. Woensdag moesten we om 12uur op de universiteit zijn en Guesthouse Von was natuurlijk netjes op tijd :-) Rond 12 uur stroomde de klas redelijk vol. Het viel me op dat er erg veel scandinavische mensen zijn. Na een paar uur introductie te hebben gehad, een lunch en nog meer pauzes, moest ik nog wat regelen voor mijn vakken. Ik was nl nog niet aangemeld voor de 3vakken die ik ga volgen. Daarna zijn we Kringlan (het overdekt winkelcentrum) in gegaan. Daar kwam ik erachter dat ik was afgezet op het vliegveld. Ik had daar namelijk 2 prepaidkaarten in 1011 (supermarkt) gekocht alleen bleken dit niet de goede te zijn waar je gratis mee kon bellen. Dus ik ben langs de telefoonwinkel gegaan en gevraagd of ik mijn geld terug kon krijgen en wat bleek....op het vliegveld hadden ze me gewoon extra laten betalen! Die afzetters!!! Ik ben daarom terug gegaan naar 1011 in de stad en gevraagd of ik mijn geld terug kon krijgen. Nou dat kon dus niet meer, omdat dat het beleid was van de winkel ofzoiets. Ik vond de vrouw totaal niet aardig dus dat heb ik haar ook even laten weten! Helaas heb ik nog steeds geen geld terug! Ik heb al aan mijn buddy gevraagd of zij me misschien ermee kan helpen. Dus hopelijk krijg ik mijn geld alsnog terug...


Woensdagavond hadden een aantal internationals zichzelf uitgenodigd bij ons. Mijn huisgenootjes en ik waren niet echt in de mood om een feestje te bouwen, dus we zaten echt te wachten wanneer ze naar huis zouden gaan ;-)


Donderdagochtend moesten we langs het bureau waar je je als buitenlander in moet schrijven. Daar aangekomen, bleek ik een formulier vergeten te zijn en kon ik het hele stuk (zo'n 20 min) terug lopen. Lekker slim van me dus!!! 's middags moesten we weer naar de uni voor onze 2e introductiedag. Wat bleek nu...1 van mijn vakkken begon die dag al. Ik kon dus gelijk aan de bak. Helaas werd het vak in een ander gebouw gegeven en moest ik dus op zoek naar het lokaal. Terwijl ik aan het zoeken was naar het lokaal ging ineens mijn telefoon...bleek het gewoon onze international begeleider te zijn die me even belde of ik het kon vinden. Nou zoiets maak je in Nederland niet echt mee, dat je gewoon een mobiele nummer hebt van een leraar van je! Ik vertelde hem dat ik het niet echt kon vinden, maar ja dat is ook logisch als ik in het verkeerde gebouw sta. Een andere lerares had me nl naar een ander gebouw gestuurd. Niet echt handig dus! Uiteindelijk 15 min te laat, had ik het juiste gebouw gevonden alleen kon ik nog niet naar binnen. De deur zat op slot en ik had geen pas om binnen te komen. Gelukkig was er een medewerker van de uni onderweg die voor mij de deur open maakte. De les was erg leuk, ik was de enige buitenlander daar, de rest was allemaal ijslands, lelijk en/of oud. Ik irriteerde me best aan de stopwoorden van de leraar. Na iedere zin, zei hij right or no right en daarbij vroeg tie wel 100x of iemand nog vragen of opmerkingen had. Pffff was dus redelijk vermoeiend. Na een les van 4uur en maar 1x pauze te hebben gehad, ben ik door een klasgenootje naar de campus van een andere universiteit gebracht. Daar kon ik mijn boek voor dit vak kopen. Echter ze was niet zo heel aardig om even 5 min te wachten dus kon ik de bus gaan nemen. Nu vind ik het niet zo erg om de bus te nemen, maar wel vervelend als hij net voor mn neus voorbij rijdt en ik een halfuur kon gaan wachten ergens op een plek waar ik nog nooit geweest was. Ik heb toen mn buddy maar even gebeld om te vragen waar ik me nu eigenlijk bevond en welke bus ik eventueel naar huis zou kunnen nemen. Gelukkig bleek ik redelijk dichtbij te zitten en was ik snel thuis. 's avonds heb ik niet echt iets bijzonders meer gedaan.

Vrijdagochtend had ik weer les om 8.15uur. Tot half 11 ben ik gebleven en toen ben ik weggegaan. Die dag was namelijk de laatste dag introductie voor alle internationale studenten en gingen we Reykjavik verkennen. In groepjes moesten we heel Reykjavik doorcrossen en vanalles op foto's vastleggen. Zo hebben we het parlement gezien. We konden bonuspunten scoren als we de primeminister ook op de foto konden krijgen. Helaas was dat onze groep niet gelukt, een andere groep waar Ellen inzat had wel geluk ;-). Daarnaast hebben we ijslandse kinderboeken in de bieb gelezen, en moesten we allerlei shops langsgaan en de verschillende soorten schilderijen en kunstwerken op een leuke manier op de foto zetten. Verder hebben we nog famous ijslandse hot dogs gegeten, voetje gebaden in de zee (ik kan je zeggen dat was erg frisjes) en we zijn op de koffie geweest bij Margaret (het hoofd van het international office). 's avonds zijn we nog met een grote groep gaan zwemmen in 1 van de buitenbaden in Reykjavik. Daar heb ik wat baantje gezwommen en na een flinke kramp in mijn kuit, besloot ik maar te genieten van de hot tubs!!! Ondanks dat ik van warmte hou, moet ik zeggen dat 44 graden best warm is ;-) Na het zwemmen zijn we weer terug naar de uni gegaan, waar we vieze kleffe pizza kregen. Mijn buddy was ook nog even langs gekomen dus daar heb ik nog even mee zitten kletsen. Ze was ook zo lief om me thuis af te zetten ipv de irritante bus te nemen. Vlak voor mijn huis lag een oude man languit op de stoep. Hij kon niet meer opstaan, dus was ik de auto uitgesprongen en samen met een jongen uit mijn klas (die ook meereed) hebben we de man omhoog gekregen. Helaas bleek het een zatte vent te zijn die ontzettend stonk! Nou die ga ik dus geen 2e keer meer helpen.

Thuis aangekomen heb ik me omgekleed en zijn we eerst wat gaan drinken bij guesthouse Thor. Daarna zijn we met zn allen doorgegaan naar een bar waar we korting kregen op de drank. Ik bestelde voor mij en El 2 bier en 2 tequila....nou dat had ik geweten, mijn portemonee was gelijk leeg, want de tequila bleek gewoon asoduur te zijn! Daarna hebben we vlug nog 2 bier en 2 wodka gedaan, omdat happy hour bijna voorbij was. Stond ik daar gewoon met een liter bier in mn handen. Eigenlijk best wel errug! Vervolgens zijn we doorgegaan naar de English pub, waar ik een grote fan was van de 2 zangers/gitaarspelers. Na uiteindelijk mijn verzoeknummertje te hebben gehoord, gingen we weer door naar een andere tent, Solon. Daar ontstond ineens een leuke vechtpartij waarvan ik snel ben weggelopen. Veel mensen haakten na deze kroeg af, terwijl er nog een aantal mee doorgingen. De laatste bar was 101. Iedereen ging door naar een andere kroeg, terwijl ik met een klasgenoot van me ons drankje opdronken. We konden ons helaas niet meer goed herinneren waar de rest heen was gegaan, dus we zijn toen maar langzamerhand richting huis gelopen. Onderweg werden we natuurlijk door veel mensen opgehouden, omdat ze gelijk zagen dat we geen ijslanders waren. Op een gegeven moment kwamen we 4 ijslandse kerels tegen en 2 daarvan ging even alle nederlandse voetbalspelers en hun clubs opnoemen. Daarna zijn we nog een stel gekken tegen gekomen die om 5uur stonden te zingen. Geen gewoon zingen, maar echt kerkliederen en dan meerderstemmig. Op het einde kwamen we nog een andere rare gast tegen, die ons vertelde waar Bjork te vinden was. Ik vond het toen wel welletjes en ben lekker gaan slapen... Het was namelijk alweer bijna 6uur.

Zaterdag had ik college om 9.15uur, maar op de een of andere manier heb ik mijn wekker niet gehoord. Ik denk dat het te maken had met de hoeveelheid alcohol die ik nog in mijn lichaam had. Ik werd om half 12 wakker en had toen zoiets van...dat laatste uurtje ga ik ook absoluut niet meer redden, want voordat ik gedouched had en de bus genomen zou hebben was het alweer einde van de les. Ik baalde wel echt dat ik mn wekker niet gehoord had, want nu miste ik weer een deel. Om mijn schuldgevoel een beetje weg te laten gaan, ben ik met Hans (een van mijn huisgenoten) langs de zee hard gaan lopen. Ik moet zeggen dat ik het aardig volhield. Maar liefs 20min waren we weg geweest ;-) Daarna hebben we lekker beetje thuis gehangen en zijn we de winkeltjes hier in de straat gaan bekijken. We hadden echter wel 1 grote missie en dat was handdoeken kopen. Alleen dat ging iets moeilijker dan we gedacht hadden, want in de gehele straat (en ik kan je zeggen, die is vrij lang!) was er geen handdoek te bekennen. Gelukkig was er ergens afgelegen een vlooienmarkt en hebben we wat goedkope handdoeken kunnen kopen. Het was trouwens een mooie dag, want ik kon heerlijk in een dikke trui op straat lopen. Het zonnetje scheen weer, dus dat was lekker genieten. Na het shoppen zijn we nog even wat gaan drinken hier tegenover en heb ik nog wat boodschappen gekocht. Daarna heb ik samen met Hans gegeten en zijn we met het hele huis op de bank geploft en er niet meer vanaf gekomen. Was op zich wel heel grappig om te zien dat we allemaal met ons laptopje op schoot zaten. Hoezo nerds..... De spanjaarden die hier vrijdagavond zijn aangekomen hadden de andere guesthouses uitgenodigd, echter wij lagen met zn allen voor pampus op de bank toen zij arriveerden. Uiteindelijk zijn we ons toch maar gaan omkleden en zijn we rond half 2 de stad ingegaan. Na een paar vreemde bars en mensen te hebben gezien, kwamen we de rest weer tegen. Btw Ellen en ik hadden besloten om vanavond niet te gaan drinken en iedereen keek ons echt aan van dat alsof we gek waren. Ja dat zijn we ook, maar ook zonder alcohol. Ik moet zeggen dat ik redelijk geschrokken ben van het nachtleven hier in Reykjavik. De meiden lopen er ontzettend schaars bij, bijna niemand heeft een jas aan, men zuipt zich thuis helemaal klem aan de sterke drank en gaat dan zo zat als een tor de kroeg in. Daar gaan ze nog meer zuipen totdat ze van ellendigheid om de grond vallen of gaan kotsen en de volgende dag niets meer herinneren. Daarbij kreeg een huisgenootje van me zelfs de vraag of hij xtc had. Lekker zooitje dus!

Ow even ter informatie...Er lopen hier echt niet meer vrouwen rond dan mannen. Het lijkt mij juist dat er meer mannen rondlopen dan vrouwen. (Harry, Peter en Alexander, ik weet niet of jullie nu nog steeds willen langskomen? ;-)

Vanochtend heb ik heerlijk uitgeslapen en ben ik vanmiddag een uurtje gaan rennen. Ik moet zeggen dat het al een stuk beter ging dan de dag ervoor. Alleen nu loop ik helemaal met spierpijn rond. :-( Onderweg kwam ik mijn huisgenoten tegen, die waren op weg naar het zwembad. Ik ben toen maar even meegegaan, zodat ik kon zien waar ik morgen moet zijn voor mijn training. Op de weg terug begon het een beetje te sneeuwen en moest ik wel uitkijken voor de gladde stoepjes. Thuis aangekomen ben ik heerlijk onder de douche gesprongen en was ik van plan om even wat te gaan lezen voor het vak Derivaten wat ik de afgelopen dagen had, alleen daar kwam niet echt iets van terecht, want er kwam bezoek. Een deense jongen kwam langs om te vragen om we mee gingen zwemmen. Nou iedereen was al weg, dus toen hebben we maar wat zitten theeleuten. 's avonds hier tegenover soep in brood gegeten. Was erg lekker en zoals ik mezelf aangeleerd heb, als iets lekker is dan moet ik dat ook helemaal opeten ;-) Daarna heb ik nog wat op de bank liggen chillen en uitbuiken. Nu ga ik toch maar een poging wagen om wat te gaan lezen, ik heb nl deze week al mijn eerste deadline.

Dikke zoen!

  • 12 Januari 2009 - 02:20

    Milou:

    Eey!

    Pfff wat een verhaal joh!;) Maar leuk om te lezen allemaal, redelijk gedoe nog zo in de eerste week! Succes daar met alle derivaten!x

  • 12 Januari 2009 - 08:10

    Eveline:

    Hi!

    Je houdt jezelf wel bezig! Op je facebook heb ik ook al wat foto's gevonden, leuk om te zien! Succes met de vakken en de parties!

    xx

  • 12 Januari 2009 - 08:10

    Ellen:

    Ik ga zo naar de uni, ik ben al wakker dus ik probeer wel mijn eerste klas te halen;) xx tot vanmiddag

  • 13 Januari 2009 - 12:54

    Kiet:

    hihihi :-)
    Gekkie, echt leuk om te lezen! Hihihi.

    Ik ga nu ff je pics kijken :-)

    xxx

  • 13 Januari 2009 - 18:05

    Tante:

    Je amuseert je uitstekend lees ik wel. Heb Oma de foto's laten zien en ze heeft ook je verhaal gelezen. Succes met je eerste deadline. Groetjes

  • 13 Januari 2009 - 21:44

    Niels:

    je gedraagt je alweer heel netjes, zoals ik het van je gewend ben van je ;)

    geniet ervan en ik hoor wel wanneer het weekendje weg met z'n allen is (ook al zit je nu daar, dat ontslaat je natuurlijk niet van het 'recht' om dat samen met Milou te regelen :)

  • 18 Januari 2009 - 12:23

    Saskia:

    Hey zus,
    Hoe is je 2de week je vergaan? Ben weer benieuwd naar het verhaal. Klinkt wel erg gezellig allemaal. Hier is alles prima. Ik groei goed door en mag nog 4 weekjes werken. Zou je je adres door willen geven? Dan kan er een geboortekaartje richting Ijsland komen tegen die tijd.
    Kus je zus

  • 21 Januari 2009 - 11:12

    Bob Zuid:

    Om te beginnen: Christus wat een eind lezen!

    Verder wel gezellig begrijp ik! Net als bij de verhalen van alle anderen die ik bijhoud, zie ik dat je in ieder geval geen drank tekort komt daar. Goed bezig!

    Even ter informatie: het is in Nederland 24 graden met zon...Heerlijk!

    Niet teveel plezier maken daar he, anders kan je het straks hier niet meer...

    XXX,

    Bob

  • 23 Januari 2009 - 22:11

    Mama:

    Heb je het zo druk ,dat je niets van je laat horen?Het hoeft niet zo lang hoor,we wachten met spanning af.Veel plezier verder. Groetjes xxx Mama en papa

  • 24 Januari 2009 - 21:25

    Mikie:

    Zeg, dat ze daar zichzelf allemaal klemzuipen... Heeft dat toevallig niet iets te maken met de crisis daar ofzo?! :p (Merk je daar ook nog wat van??)

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Welkom op mijn site!!! Op mijn site kun je op de hoogte blijven van mijn bezigheden in het buitenland. Dit kunnen leuke, spannende, spectaculaire, gezellige, vrolijke of saaie gebeurtenissen zijn. Maar 1 ding is absoluut zeker: het gaat een groot avontuur worden waar ik zeker flink van ga genieten!!! Dus kun je me niet missen, dan kun je altijd mijn weblog bezoeken!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 9356

Voorgaande reizen:

12 Januari 2014 - 07 April 2014

Rondreis 2014

06 Januari 2009 - 18 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: