Bijna 2 maanden - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Tessa Wijst - WaarBenJij.nu Bijna 2 maanden - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Tessa Wijst - WaarBenJij.nu

Bijna 2 maanden

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

03 Maart 2009 | IJsland, Reykjavik

Okay, na een hele tijd niets te hebben geschreven, ga ik jullie nu even bijpraten…

De 3e en 4e week…Waren 2 moeilijke weken en ik zat dan ook met mijn handen in het haar. Ben zowat dag en nacht alleen maar met 1 vak bezig, nl derivaten. Ik kreeg te horen dat het vak toch lastiger was dan ik had gedacht. We moesten namelijk een opdracht inleveren wat ging over differentiëren en integreren alleen had ik nog nooit van mijn leven die hele symbolen in de formules gezien. Mijn klasgenoten zeiden dat het wel erg moeilijk voor mij zou zijn en misschien beter was om over te gaan op een ander vak. Toen heb ik maar even een gesprekje aangevraagd bij Nicolas, van het International Office, om te vragen wat ik nu het beste kon doen. Ik was namelijk al wel een maand verder en als ik nu zou veranderen van vak dan zou ik daar ook heel veel van missen. Uiteindelijk heb ik toch maar besloten om gewoon door te gaan met het vak en het beste er van te maken. Peter (Deense jongen) was echt super lief en ging speciaal voor mij iedereen in zijn telefoon bellen om te vragen of iemand kennis van mijn stof had en mij eventueel bijles kon geven. Uiteindelijk hadden we iemand gevonden en had ik daar op de dag van mijn deadline een gesprek mee. Helaas wilde ze niet de vragen voor mij gaan beantwoorden , maar ze zei dat ze me wel de oefeningen volgende keer kon uitleggen. Echter wilde ze veel te veel voor de bijles dat ik maar besloten heb om het toch maar niet te doen en het op mijn eigen houtje te gaan proberen.

Naast het gestress met uni, heb ik nog wat getraind en heb ik zwemjuf gespeeld voor Peter. Hij wil namelijk een marathon gaan rennen en fit zijn voor de zomer. En omdat ie niet goed kan zwemmen ging ik hem even advies geven. Daarvoor moest ik wel 6.45 uit mijn bed komen en maar liefst 5 min naar een oud bouwval lopen wat later het zwembad bleek te zijn. Na een paar baantjes te hebben getrokken was ik weer helemaal fit voor de dag. Volgens mij zijn we dat weekend down town gegaan en heb ik me weer flink lopen ergeren aan die ijslanders. Al die vreselijke mensen die kei hard tegen je aanlopen en die meiden die kei hard met die naaldhakken in je voet gaan staan. Echt om chagie van te worden!

Daarnaast wat me ook is opgevallen is dat al die ijslanders de kinderwagen met kind gewoon buiten op de stoep laten staan wanneer ze koffie gaan drinken in een cafeetje of een winkeltje inlopen. Lekker vaag dus!

12 tot en met 15 februari ben ik een paar dagen in Nederland geweest. We hadden kunnen regelen dat ik naar Nederland kon komen voor de NSZK wedstrijd in Amsterdam. We kwamen namelijk heel veel meiden te kort en daarom ben ik speciaal uit IJsland gekomen om mee te doen met de wedstrijd. Ik zat er ook even helemaal doorheen met dat hele IJsland dus het kwam erg goed uit dat ik nu naar Nederland kon.
Donderdagochtend om half 4 stond ik op om vervolgens de bus om 5uur naar het vliegveld te nemen. Rond 8uur vertrok mijn vlucht en landde ik half 12 Nederlandse tijd op Schiphol. Ik vond het echt heerlijk om weer terug te zijn. Wel erg vreemd natuurlijk. Na mn koffer te hebben gepakt werd ik natuurlijk staande gehouden door de douane. Dat kwam natuurlijk omdat ik veels te snel liep en ze mij er erg verdacht uit vond zien. ;-) Gelukkig na wat vragen kon ik gewoon doorlopen. Toen mijn trein gepakt naar R’dam en naar Harald gegaan. Daar even lekker bij zitten kletsen en daarna ben ik doorgegaan naar mijn oude huis en heb ik gezellig met mijn huisgenootje een kopje thee gedronken en zitten kletsen over haar reis in Australie en mijn verblijf in Reykjavik. Het was wel heel raar om in je eigen huis te zijn, zonder op je kamer te kunnen en te zien of alles nog netjes is. Na een bakkie, ben ik nog even de stad ingegaan om de laatste items voor mijn outfit van die avond te kopen. Harald had lekker gekookt voor me en ’s avonds zijn we gaan trainen. Iedereen natuurlijk heel verbaasd waar ik ineens vandaan kwam. Niemand wist natuurlijk dat ik zou komen dus het was een grote verrassing voor iedereen. Het was leuk om weer iedereen te zien en ik heb ook nog met de nieuwelingen gekletst. Echt leuk om te zien dat er heel veel nieuwe gezichten waren!

Na de training, ben ik naar een Hollywood party gegaan in de Thalia Lounge. Daar waren natuurlijk al mijn lieve vriendjes en vriendinnetjes! Vond het echt super om ze te zien. Ralf kon het maar niet geloven dat ik er was…hihi echt heel grappig. Het feestje was geweldig. Nog vreselijke optredens gezien, maar ja dat mocht de pret niet drukken. Iedereen was trouwens allemaal in pak, wat er echt gaaf uit zag. Daarbij keek ik mijn ogen uit naar de mooie mensen om me heen. Ik ben natuurlijk al die lelijke mensen hier in Reykjavik gewend dat ik het heerlijk vond om weer normale mensen om me heen te hebben. Zat laatst te denken dat het natuurlijk komt doordat iedereen hier zowat familie van elkaar is en dat het gewoon een grote inteelt is. Bah bah.

Vrijdag waren mijn ouders vanuit Uden overgekomen naar R’dam. Nadat ze eerst hun ‘aanstaande schoonzoon’ (Harald ;-) ) hadden ontmoet gingen we R’dam in om te winkelen. Verder hebben we lekker gelunched en heerlijk gegeten bij Toen. Ik vond het erg leuk om ze weer even te zien en het was ook erg leuk dat ik wat spullen kreeg voor in IJsland. ’s Avonds weer gedag gezegd tegen mn ouders en ben ik nog even naar de oude haven gegaan. Eerst met de uitsmijter van Plan C lopen kletsen en toen met Alex en Harry gezellig biertjes lopen drinken in de Villa. Rond half 2 lag ik in bed en na flink te hebben gelachen met Harald, ben ik lekker gaan slapen.

Zaterdag was me een dag…Ik moest mijn koffer pakken en daarna reden we met Jelle mee naar A’dam voor de wedstrijd. Echter mijn andere bestuursgenootjes, Ruben en Daniel, hadden de trein gemist dus die reden ook met ons mee. We zaten alleen met 1 groot probleem….We hadden een koffer, zwemtassen en 5 personen dat in een klein auto moest.Uiteindelijk na een hoop gedoe is het gelukt om ons erin te krijgen. Daarvoor moest ik wel een uur op Rubens schoot zitten, omdat op de achterbank de koffer stond (zie foto). Heelhuids en nog op tijd kwamen we aan bij het sloterpadbad en kon Ruben dan eindelijk zijn blaas legen. ;-) Ik moest me melden en de wijzigingen van ons team doorgeven. Flink veel geregel allemaal, dat ik niet eens tijd had om in te zwemmen. De wedstrijd was ondanks veel diskwalificaties heel goed gegaan. Ik was ook erg blij dat Geertje de tijden bij hield en onderling wist iedereen goed wanneer die moest zwemmen. En dan nog de vele pr’s die er werden gezwommen! Kortom het was een super geslaagde wedstrijd en dat bleek later op het feest ook wel, want Ragnar was gewoon 4e geworden. Ik was zooooo trots op iedereen! Martijn en ik vonden het dan ook tijd om dit te vieren met wat tequilas ipv het bier, want dat was gewoon te ranzig voor woorden. Rond 4 uur werden we de kroeg uitgezet en hebben we een taxi genomen naar onze slaapplek. Daar in bed gekropen met 2 mannen en hebben we de grootste lol gehad. De mensen onder ons vonden het allemaal iets minder leuk, omdat zij wouden slapen.

Met heeeel weinig slaap, stond ik de volgende ochtend weer op het vliegveld. Het mooie was dat ik Economy Flex reisde wat betekende dat het zowat business class was. Ik werd overspoeld met een maaltijd, chipjes en heel veel drinken. Daarnaast heb ik een nog 1 film kunnen kijken, maar bij de 2e viel ik toch echt in slaap. Rond half 4 ijslandse tijd landde ik, waarna ik rond 17uur weer thuis was. ’s Avonds ben ik nog met een paar huisgenoten fish and chips wezen eten, maar ik was zo moe dat ik gewoon zowat in slaap viel.

Vorige week heb ik weer veel te veel tijd aan uni besteed. Het was zelfs zo erg dat ik zowat 2 nachten op de uni heb gebivakeerd! We kwamen er namelijk donderdag in de les van Mergers and Acquisitions achter dat ons verslag totaal verkeerd was. Had ik net 2 dagen daarvoor al flink aan het verslag lopen werken en kei veel tijd in gestoken, konden we het zowat helemaal weggooien. Nou ik was toen behoorlijk over de zeik. Ik kon helaas die avond er niet meer aan werken, omdat ik aan mijn opdracht van derivaten met 2 andere meiden ging werken. Rond 10 uur haakte het eerste meisje al af en ging naar huis, de andere ging een uur later, waardoor ik in mijn eentje overbleef. Ik had het geluk dat hun gelijksoortige uitwerkingen van de opdrachten hadden, dat het voor mij iets makkelijker werd om de opdrachten goed te maken. Echter om kwart over 3 vielen mn ogen zowat dicht dat ik besloot maar naar huis te gaan en wat te gaan slapen. Helaas reden er geen bussen, meer en moest ik toen een half uurtje lopen. Normaal heb ik daar geen problemen mee, maar nu was het toch niet zo prettig om met mn laptop zo door een pikdonker park te lopen. De volgende ochtend zat ik alweer om half 10 op uni. Toen kwam ik erachter dat die andere meiden nog niet echt verder waren dan de avond ervoor, dus vond het wel irritant. Na eerst nog mijn opdracht voor derivaten te hebben afgemaakt, ben ik ’s middags aan ons project verder gegaan. Ik hoopte echter dat we voor 21uur wel klaar konden zijn, maar die meiden wouden alles gaan nalopen met zn allen, wat ik ontzettende tijdverdrijf vond. Uiteindelijk waren we 2.15 klaar en heb ik thuis tot 4uur nog alles zitten nalopen op spellings fouten. Ik kon het absoluut niet veroorloven dat we het zo gingen inleveren zonder het nog een keer na te hebben gelezen. Na 2,5 uur slaap kon ik alweer mijn bed uit en naar klas. We moesten ons verslag presenteren en ik wist niet wat ik moest gaan zeggen. Tijdens de eerste presentaties heb ik maar vlug wat op papier gezet en dat maar half oplezend verteld aan de klas. Ik was helemaal kapot en kon na onze presentatie ook maar moeilijk mijn ogen open houden. Na 8 presentaties waren we dan eindelijk klaar en werden we uitgenodigd om nog een drankje te gaan doen in de pub in Kringlan. Daar aangekomen kregen we een biertje aangeboden en hebben we met wat ijslanders uit onze klas zitten kletsen. ’s Middags ben ik gelijk mn bed ingedoken en heb even wat uurtjes ingehaald, want ik stortte helemaal in. ’ S Avonds vierde Ellen haar verjaardag en was het hele huis vol. Ellen en ik waren van plan om al onze tequila shots op foto te zetten. Nou helaas is dat niet echt helemaal gelukt. ;-) Omdat ik dus de hele week te weinig slaap had gehad, nauwelijks wat gegeten en misschien een beetje teveel drank op had zaterdagavond ging het op een gegeven moment niet meer goed… Ellen en Annika hebben me toen netjes op bed gelegd en zijn met de rest lekker de stad in gegaan. De volgende dag voelde ik me niet echt zo goed en heb ik het maar rustig aan gedaan. Ellen had mijn schoonmaaktaken maar overgenomen, wat ik erg lief van haar vond. ’ s Avonds hadden we Dutch and Scandinavian dinner, wat inhield dat er erwtensoep, zuurkool stampot met deense gehaktballetjes en Finse blue Berry cake was. Omdat mijn maag het nog niet echt aankon, heb ik het maar bij een paar gehaktballetjes en wat cake gelaten.

Maandag heb ik vooral heel veel geslapen en geprobeerd wat te leren. Dinsdag moest ik echt leren, want woensdag had ik mijn mid-term voor derivaten. Dat was echt veel te moeilijk voor woorden. Volgens mij had niemand alle vragen af binnen 3uur die we ervoor kregen. Donderdag en vrijdag moest ik even bijkomen van de hele week. Vrijdag avond zijn Ellen en ik met 2 IJslanders wezen poolen en daarna zijn we naar down town gegaan. Daar belandden we in B5 wat een bar voor bekende en rijke mensen is. Wat bleek nu…..de hele tent stond die avond vol met beroemde mensen. Zo hebben we mensen van de IJslandse Idols gezien, van de miss Reykjavik verkiezing en een tv-ster/comedian van IJsland. Aan het eind van de avond zijn we nog even naar een andere bar gegaan, waarna ik rond 6uur in bed lag. Zaterdag overdag niet veel gedaan. S’ avonds zijn Ellen en ik eerst naar een custome party gegaan. Daar aangekomen, bleek het helemaal uitgestorven te zijn en na een glaasje wijn, zijn we maar weer snel vertrokken. Toen nog even de stad in gegaan tot een uurtje of 5. Zondag heb ik dan eindelijk iets ondernomen en ben ik samen met Annika, haar 2 vrienden, Bea en haar vriendin, Ellen en Ania wezen paardrijden. We hebben ongeveer 1,5uur op een IJslandse pony gereden, wat in het begin erg eng was. Aan het einde begon ik het toch wel leuk te vinden en heb zelfs een beetje met mn paardje sneller gelopen.

’ s Avonds hadden we pizza avond. Omdat ik nog ingrediënten moest kopen en ik niet met de rest mee had gegeten, had ik dus een pizza voor mezelf. Toen een van mijn huisgenoten vroeg of hij een stukje mocht, zei ik nee. Hij dacht dat ik een geintje maakte, dus hij wilde mijn pizza eten. Ik moest hem toch even duidelijk maken dat dat feestje niet door ging. Misschien was ik wel een beetje te gemeen voor die jongen, maar ag ja ze mogen ons Nederlanders toch niet echt meer hier in huis. Ben vorige week namelijk ook nog in discussie gegaan met een Spaanse huisgenoot. Die dacht dat ie de badkamers schoon had gemaakt, terwijl overal de haren nog op de badkuip lagen, tandpasta op de kastjes en vloer en dan nog een toilet met bloed op de muur. Ik was de enige die daar iets van heeft gezegd dat ie het gewoon beter schoon moest maken, maar dat vertikte die dus gewoon. Vind het wel erg jammer dat eerst iedereen hier in huis loopt te zeggen dat wanneer iets niet schoon is dat je het tegen diegene moet zeggen, dus dan zeg ik het, met als gevolg dat niemand mij meer moet vanwege mijn directheid. Ellen liep nog grappig te doen om op het schoonmaakrooster de kruisjes van die Spanjaard weg te halen, maar dat vonden ze denk ik ook niet zo’n leuke actie. Haha. Ag ja ik ben nu op zo’n punt gekomen waar ik gewoon zeg wat ik vind hier in huis en als mensen daar niet tegen kunnen dan hebben ze gewoon pech.

Gisteren heb ik lekker niets gedaan, beetje artikelen lopen lezen en tv zitten kijken. Vandaag hetzelfde. Eerst heerlijk uitgeslapen tot 12uur en toen maar 1 artikeltje gelezen. Vanavond ben ik weer voor het eerst in tijden wezen trainen. Het was weer lekker zwaar, dus ben nu best wel moe.

Wat me opvalt is dat het steeds sneller en langer licht hier blijft. Ik kan nog herinneren dat ik hier aankwam en het om 16uur al donker was. Nu wordt het pas na 19uur een keer donker en om 8uur begint het ook al licht te worden. Het veranderd dus allemaal snel! Ben benieuwd hoe het hier over een maand zal zijn.

Nou dat was het dan eindelijk! Tot de volgende blog maar weer.
xxx

Tess

  • 03 Maart 2009 - 21:30

    Elise:

    Woooooow.... wat een verhaal! Hey, wist helemaal niet dat je in NL bent geweest! Maar blijkbaar was dat voor meer mensen een verrassing :) Ben blij dat het ondertussen alweer wat beter gaat daar. Ach, en voor je het weet ben je weer in NL, dus geniet nog maar ff van die lelijke IJslanders, irritante huisgenoten en moeilijke vakken!!! ;)

  • 03 Maart 2009 - 23:07

    Eveline:

    Òlà! Gelukkig ben je positief ingesteld! Gewoon doorgaan. Ik leef met je mee. Hoop dat mijn duimen heeft geholpen voor je tentamen... Ennuh niet eens saté gegeten in de Villa toen je terug was? :P. Bye!

  • 05 Maart 2009 - 20:59

    Johan:

    Zo, dat was me weer een lang verhaal zeg!
    Ik zag op fotos op facebook ineens dat je bij de hollywood party was en dacht al.. hier klopt iets niet, maar toch wel :)

    Hopelijk wordt t weer er snel iets beter! Enjoy Tes. xx

  • 07 Maart 2009 - 13:34

    Oma:

    Enjoyed your story. See you in a few weeks time. Love Oma x

  • 10 Maart 2009 - 12:29

    Harald:

    Hey Tessa,

    Het gaat echt goed komen daar in IJsland!!

    Was echt super tof dat je ff in Nederland was en dat je bij mij bleef. Heb heerlijk geslapen...:P

    Spreek je snel!

    Liefs,

    je 'aantaande hubbie';)

  • 19 Maart 2009 - 14:58

    Mikie:

    Pff, even voor een wedstrijdje op en neer naar NL! Muawhaha. Intussen al je slaap weer ingehaald?

    xx

  • 19 Maart 2009 - 18:15

    Rogier Wouters:

    krijg bijna heinwee van je rotterdam beschrijving (eindelijk een plek waar ik gewoon kan staan zonder dat er telkens iemand dronken op me indanst met de meest vage moves).
    Komt wel goed op de uni toch?

    zie je

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Welkom op mijn site!!! Op mijn site kun je op de hoogte blijven van mijn bezigheden in het buitenland. Dit kunnen leuke, spannende, spectaculaire, gezellige, vrolijke of saaie gebeurtenissen zijn. Maar 1 ding is absoluut zeker: het gaat een groot avontuur worden waar ik zeker flink van ga genieten!!! Dus kun je me niet missen, dan kun je altijd mijn weblog bezoeken!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 9349

Voorgaande reizen:

12 Januari 2014 - 07 April 2014

Rondreis 2014

06 Januari 2009 - 18 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: